إعلان

داعية إسلامي: لدينا مشكلة لما بندعي ربنا مش عارفين ندعي ربنا بالدنيا أمتى

02:58 م السبت 20 أبريل 2024

الشيخ محمد أبوبكر

تطبيق مصراوي

لرؤيــــه أصدق للأحــــداث

كتب- محمد قادوس:

كشف الشيخ محمد أبوبكر، الداعية الإسلامى، مفاجأة بشأن الدعاء في ليلة القدر، معقبا: «هقول كلام عن ليلة القدر ممكن يكون صادم للبعض.

وقال الداعية الإسلامي إن البعض يتحرى ليلة القدر من أجل الدعاء بتحقيق أمانيه في الدنيا، متابعًا: «واحد مشغول بليلة القدر عشان نفسه ربنا يرزقه بشقة، وعايز يدعي ربنا، وواحدة عايزة تجوز بناتها، وواحد عايز مرتبه يزيد.

وأضاف أبوبكر، خلال برنامج" إني قريب" المذاع على قناة" النهار" أن ليلة القدر ليست خاصة بالدنيا، متابعًا: «الدنيا لها أسبابها، والآخرة لها أسبابها، ليلة القدر جائزة تغتنمها عشان تنال بها العتق من النيران، ونظرة من الرحمن، وأن تكون من أهل الجنة.

واستشهد الداعية بالآية الكريمة:" مَنْ كَانَ يُرِيدُ حَرْثَ الْآخِرَةِ نَزِدْ لَهُ فِي حَرْثِهِ وَمَنْ كَانَ يُرِيدُ حَرْثَ الدُّنْيَا نُؤْتِهِ مِنْهَا وَمَا لَهُ فِي الْآخِرَةِ مِنْ نَصِيبٍ".

وبين ابو بكر اللي عايز الدنيا في أسبابها، واللي عايز الآخرة في أسبابها.

وقال الداعية أن ليلة النصف من شعبان، يفرق فيها كل أمر حكيم، وتتغير فيها المقادير، موضحًا: «اللي عايز الدنيا عنده ليلة النصف من شعبان، يدعي ربنا بالدنيا، واللي عايز الآخرة عنده ليلة القدر، يدعو ربنا أن يعتق من النار، وأن يدخل الجنة».

وأكمل إحنا عندنا مشكلة لما بندعي ربنا، مش عارفين ندعي ربنا بالدنيا أمتى، وندعي ربنا بالآخرة أمتى مش عارفين إزاي ندعي ربنا.

اقرأ أيضاً

ماذا تقول بعد الوضوء؟.. 3 أدعية وأذكار نبوية ينصح بها عالم أزهري

إثم شرعي.. الإفتاء تحذر من الاحتكار والتضليل في أسعار السلع واستغلال

الإفتاء توضح متى تسقط فدية الصيام عن المريض

فيديو قد يعجبك:

إعلان

إعلان