إعلان

الاختيار 3" الحلقة 27- ظهور "المنسي".. والبلتاجي يدعو لحشد الإخوان في رابعة

11:07 م الخميس 28 أبريل 2022

المنسي

تطبيق مصراوي

لرؤيــــه أصدق للأحــــداث

كتبت - منال الجيوشي:

شهدت الحلقة الـ 27 من مسلسل "الاختيار 3" والتي تعرض على شاشة (ON E) العديد من الأحداث أبرزها:

في قصر الاتحادية يجلس وزير الدفاع الفريق عبدالفتاح السيسي(ياسر جلال) مع رئيس الجمهورية محمد مرسي (صبري فواز).

السيسي: فخامة الرئيس أنا شايف إن حضرتك لازم تعتذر للشعب المصري على اللي حصل، الناس طالبين تغيير حقيقي قبل 30 يونيو، ومحتاجين رئيس لكل المصريين.

مرسي:"كل اللي اقترحته هيتنفذ وأكتر من كدة كمان، أنا بفكر أغير الحكومة والنائب العام زي ما طلب الشعب، وهقول كلام يعد حضرتك".

السيسي: "مش مهم كلام يسعدني المهم يسعد جموع الشعب المصري".

ترصد أجهزة المخابرات العامة أجانب دخلوا الأراضي المصرية قبل أيام من 3 يونيو، وقدموا أنفسهم على أنهم صحفيين أجانب.

في مقر المخابرات الحربية يتم التحقيق مع عدد من الشباب المتعاونين مع عناصر إرهابية تسعى لزعزعة الأمن الداخلي.

في قصر الاتحادية يدخل مدير مكتب الرئيس مرسي ويخبره أن موعد الخطاب جرى تأجيله ساعتين لوجود بعض الجمل والعبارات التي تحفظ عليها مكتب الإرشاد، فقد وجد المهندس خيرت الشاطر (خالد الصاوي) أن هناك لغة اعتذار ومصالحة تضع الجماعة في موقف ضعف.

في مقر وزارة الدفاع يجلس اللواء عباس كامل (جمال سليمان) مع وزير الدفاع الفريق السيسي، ويطلب منه عدم حضور خطاب الرئيس، خاصة أنها ليست مناسبة عامة، ويخشى أن يكون هناك محاولة لاستهدافه أو استهداف قادة الجيش المدعوين.

يقول السيسي: أنا مبرجعش في كلامي يا عباس أنا بلغت الرئيس إني هكون موجود، اللي عايزه ربنا هو اللي هيكون.

يلقي مرسي خطابه الذي يختلف تماما عن طموحات وتوقعات الشعب المصري، وبدا في الخطاب تحديا واضحا لإرادة الشعب المصري.

يخبر مدير مكتب مرسي الرئيس أن قائد الحرس الجمهوري طلب منه الانتقال لأرض الحرس الجمهوري، وسيشمل الانتقال كل الموجودين بالقصر.

في مكتب الإرشاد، يتباحث قيادات الجماعة عن الأيام المقبلة، واستعدادهم ليوم 30 يونيو.

مرشد الجماعة محمد بديع (عبدالعزيز مخيون): الجيش بالتنسيق مع مجلس الوزراء بدأ في الانتشار وتأمين المنشآت الحيوية تأمين لا أكثر ولا أقل.

محمود عزت (مجدي سعيد): مجموعات الرصد قالت إن انتشارهم حوالين مجلس الشعب وماسبيرو ووزارة الداخلية والمؤسسات الحيوية.

محمد البلتاجي (هشام إسماعيل): الجيش بدأ ينسحب من المشهد بالتدريج بسبب فكرة رسخنالها، إن الخلاف مع المشروع الإسلامي ككل وليس مع مشروع الإخوان، وبعدين ليه نكتفي بالتظاهر، إحنا نعلن اعتصام مفتوح من ميدان رابعة العدوية وتبقى نقطة تلاقي.

خيرت الشاطر: أنا بأكد إن إحنا الأيام القادمة داخلين معركة كبرى لازم نحشد لها كل أسلحتنا وكل رجالنا.

في المستشفى العسكري يتقابل العقيد أحمد المنسي (أمير كرارة) مع ضابط المخابرات العامة مروان (أحمد عز)، ويجده مصابا فيسأله الأخير عن أحوال سيناء، ويقول: "نفسي نعمل مشروع تنموي كبير ونسميه مصر سينا".

في مقر وزارة الدفاع يتباحث قادة القوات المسلحة عن الوضع الحالي، والتحديات التي تواجهها مصر.

يقول الفريق السيسي: "أحب أؤكد لحضراتكم إننا في أوقات صعبة بتواجهها مصر والمنطقة العربية كلها، والخيط اللي بيربط ما بين اللي بيحصل في المنطقة حوالينا وحالة الفوضى الموجودة في مصر أصبح واضح لينا كلنا".

اللواء محمد العصار: ياسيادة الفريق الوضع صعب جدا وفيه توجه من الإدارة الأمريكية وحلفائها بدعم الإسلام السياسي في المنطقة بأي شكل وده يفسر اللي بيحصل دلوقت.

السيسي: يا سيادة اللوا محدش يقدر أبدا يفرض على المصريين فكرة أو مشروع خارج هويتهم أو طباعهم التاريخ اللي بيقول كده مش أنا.

أحد قادة الجيش: في حاجة يا فندم لازم تتحط في الحسبان، الحالة الموجودة دلوقتي من عدم احترام للدستور والقانون مسببة حالة احتقان.

السيسي: يا سيادة اللوا، حالة الاحتقان موجودة في البلد كلها مش محتاجين مجهود عشان نشوفها بعنينا، وهو لو كان الإسلام السياسي ده ناجح كنا قلنا حاجة، دول مش قادرين يحققوا أي إنجاز في أي شيء وبيلوحوا بالعنف في أي وقت، وفي حالة غضب كبيرة جدا ناتجة عن سياسيات كلها بتصب في صالح فصيل واحد، الجيش عمره ما يكون جزء من المعادلة السياسية أبدا يا حضرات القادة كلمتنا هنا للتاريخ بنقولها لوجه الله والوطن، الجيش ده جيش الشعب، بيحمي مصر من أي خطر، ممكن يواجهها سواء بره أو جوه.

"الاختيار 3" بطولة: أحمد السقا، كريم عبدالعزيز، أحمد عز، ياسر جلال، خالد الصاوي، عبدالعزيز مخيون، صبري فواز، وعدد من ضيوف الشرف، ومن تأليف هاني سرحان، وإخراج بيتر ميمي.

جاوب واكسب مع فوازير مصراوي , للمشاركة أضغط هنا سارع بخروج زكاة الفطر _ زكاتك هتوصل للمستحقين مصراوي هيساعدك أضغط هنا

فيديو قد يعجبك:

إعلان

إعلان